Manikyr



Är ju så "inne" nu med stylade naglar, så jag var tvungen att ge mig på ett försök jag också. Fipplade på nå klistermärken till naglarna som jag fick när jag var typ tio år gammal och aldrig använt haha.
Det är kul att måla och pyssla med naglarna, men asdrygt när det börjar falla av två dagar senare!!!!!!
Dagens stora I-landsproblem...

HEJA!

Kan stolt presentera att jag nyss har sprungit mitt livs första mil! Egentligen så är det väl inget märkvärdigt om man tänker på att jag har sprungit regelbundet i något år... och jag har ju förstått att jag borde klara det galant, men det har mest varit bara tanken på att springa en hel mil som känts jobbigt, tar så så himla långt tid, jag hinner bli uttråkad. I vanliga fall springer jag inte mer än 5 km lixom...
Men idag så kände jag att nu var det dags. Det hade regnat hela dagen och så plötsligt mot kvällen så sprack det upp. Jag hade dessutom laddat ipoden med en ljudbok (ja, det går utmärkt att springa med ljudbok i lurarna!), så det var bara att köra! Jag tog mig igenom det på ungefär en timme utan att det kändes särskilt jobbigt konditionsmässigt eller kändes långtråkigt. Det enda var att jag fick lite ont i lederna för att jag sprang på asfalt hela vägen. Så jag är supernöjd!

Husmanskost



Lyckades skrapa ihop en rejäl lunch häromdagen. Jag hittade några bitar köttfärslimpa i frysen (perfekt att frysa styckvis för att ha till snabba luncher!), lättkokta morötter, sallad och en åh så god blandning av keso och pepparrots-cantadou! MUMS!

Intervallträning


Bästa sättet att få bättre kondition, oavsett om du är nybörjare eller springer flera gånger i veckan, är att springa i intervaller.
På sommaren brukar hela familjen försöka sticka ut och köra backträning 1 gång i veckan. Det innebär att vi kutar upp för en brant grus/sandbacke så många gånger vi orkar tills vi har så mycket spaghetti i benen att vi knappt kan stå upp. Jobbigt? JA. Askul? JA!

En annan variant som inte är så fullt jobbig under hela tiden är att ta en springtur på några kilometer och trappa upp i både längre och snabbare intervaller, för att sedan trappa ner igen. Jag provade detta för ett tag sedan och tyckte det funkade bra. Jag körde sträckorna 300, 600, 900 och längsta 1000 meter (ingen vila mellan intervallerna). Och så direkt tillbaka igen: 900, 600, 300... Det är alltså rätt lugnt uppvärmningstempo som gäller första 300 metrarna, sedan ökar man mer för varje sträcka och på 1000 metersträckan är det MAXNING!
Totalt blir löparturen 4,6 km. Det är ganska jobbigt att maxa tusen meter så självklart kan man anpassa med kortare intervaller tex 200, 400, 600, 800... (totalt 3,2 km).

Men idag så ska jag köra den mer klassiska varianten: 5 min uppvärmning, 10 min intervaller (30 sekunder maxning, 60 s joggning), 10 min utökade intervaller (45 s max, 120 s jogg), 10 min nedvarning.

Pepp pepp pepp!

Våffelfrukost



Äter egentligen inte sånt här då... men det är ju ändå våffeldagen.... :))

MAGISKT



Den här helt fantastiska konserten med Gävle symfoniorkester och Ola Salo var jag på igår kväll. Kan inte göra annat än bara hålla med recensenten. Ola Salo är en otrolig man, enligt mig sveriges häftigaste artist och kompositör. <3

Lördagsfrulls



Te, två kokta ägg och rullar med philadelphia och tomat inlindat i parmaskinka och salladsblad.

God morgon

Fredagsmys


Visst är fredagar med familjen eller vänners sällskap superduper, men ibland är det så himla skönt att ha en hel fredagskväll för sig själv, laga en god middag och ta ett glas vin i ensamheten. Kanske läsa en bra bok eller bara slappa i soffan och titta på skräp-tv.

Tänd levande ljus, sätt på någon chill musik som du gillar och bara rå om dig själv. Egentid är viktigt!




Är beroende av att göra korsord hehe...


Ungsstekt lax kryddad med rosmarin och peppar, kokt sparris, sallad och urgod vitvinssås på vispgrädde<3



cykeln



Jag kände att nu var det faktiskt dax att dra fram kärringsnurran! Så imorse klockan sju stod jag stressad och pumpade liv i däcken igen. Cyklade fram och tillbaka till jobbet, ca 16 km, och det var himla skönt och uppfriskande. Men även jobbigt! Att cykla är helt klart den bästa vardagsmotionen, speciellt om man är som jag och inte klara av att cykla sakta. Jag blir tokig om någon är i vägen och blir helt tävlingsinriktat och ska köra om alla andra cyklister haha. Jag brukar alltid gå ner lite extra i vikt på sommaren då jag väljer att ta cykeln istället för bussen/bilen.

HETT (svalt) TIPS: Ta med en träningströja att byta till när du ska cykla hem, då kan du cykla hur fort som helst och köra musten ur benen utan att behöva tänka på om du svettar ner favoritskjortan. Blir dagens träningspass!
Jag brukar faktiskt sätta på mig tröjan på vägen till jobbet också... haha...


så plötsligt vänder det!


HELT FANTASTISKT. För två dagar sedan öste det ner snö och nu är det nästan 15 grader i skuggan och jag vet inte hur varmt i solen?! Jag sitter i linne och shorts och SVETTAS. Känns som att jag sitter i solstolen vilken sommardag som helst! Galet!


Hemlagad latte (vet inte hur mycket hemlagad en latte kan bli, inte så avancerat direkt... men nu med alla dessa maskiner (vi har också en espressomaskin men den är på lagning hehee...) så tror jag faktiskt inte det är många som ställer sig vid spisen och vispar!) och nya H&Mkatalogen gör mig sällskap i solen B)

sedan när blev träning så viktigt?

För ca 4-5 år sedan så tränade jag aldrig. Och då menar jag inte att jag var lat och bara tränade någon gång ibland, utan jag gjorde det verkligen ALDRIG, sysslade inte med motion helt enkelt. Jag har i större delen av mitt liv varit smal som en sparris och irriterad över att inte kunna gå upp i vikt (lovar, det gick verkligen inte hur mycket kakor jag än åt, lillebrorsan är precis likadan, mamma också när hon var liten). Dessutom var jag sjukt feg när jag var mindre och vågade inte börja på någon sport. Så jag har aldrig haft vare sig intresse eller motivation till att träna.

Jag minns det så väl: det var någon gång i ettan på gymnasiet tror jag, då pappa sa till mig att "du vet väl att den kroppen du har när du blir arton, den kommer du ha resten av livet!". Detta var visserligen en ganska dum grej att säga då man knappast förblir i samma form oavsett hur man behandlar sin kropp haha... men visst, man slutar ju växa vid den åldern, så ska man bli världsproffs i någon krävande sport så kan det väl vara en fördel att börja tidigt... MEN i vilket fall som helst så tog jag åt mig väldigt av detta. Vid den här tiden hade jag blivit lite äldre och klokare och insett att man behöver träning oavsett vilken kropp eller vilka intressen man har, så när pappa kom med den kommentaren fick jag en väldig ångest över mitt tidigare lata liv och vips så var jag ute och sprang tre dagar i veckan.

I början gick det skitsegt. Jag hade noll kondis och var ännu inte riktigt motiverad till köra hårt. Men man måste ta lite i taget. Till en början sprang jag nog max 2 km varje gång och när jag kände mig redo så började jag öva på 5-10 armhävningar och sit-ups några gånger i veckan. Men ju mer jag tränade desto mer kraft och ork fick jag (både fysiskt och psykiskt, mycket sitter bara i huvudet...) och tillslut så blev det ett "beroende". Jag hade en rätt jobbig och stressig pluggperiod i tvåan och märkte att jag blev MYCKET piggare och gladare varje dag när jag börjat träna. Jag märkte att en halvtimmes träning gav mig kanske två timmars extra plugg för att jag orkade hålla mig fokuserad.
Det köptes skor och löpartajts och alla var förvånade över min plötsliga förändring och peppade mig som bara den.
Och när man väl övat upp konditionen och känner att man blivit starkare så blir det roligare, man ser träningen
 som en självklarhet och man vill prova nya saker.

Gud jag blir helt till mig när jag skriver om det här. Jag är så otroligt glad och stolt över att jag tog steget då för några år sedan. Jag märkte en sådan otrolig skillnad och idag mår jag bättre än någonsin tack vare att jag har lärt mig att uppskatta träning.

Det är aldrig försent att börja! Gogogo!

2012-03-12

Förra måndagen så råkade jag läsa i tidningen om ett tydligen sällan förekommande fenomen. Det är nämligen så att planeterna Venus och Jupiter möts på himlen (eller det ser ut som så från Jorden). Det inträffade senast för tio år sedan och kan nu i mars beskådas bara med blotta ögat. Förra veckan så var de som närmast, men man kan fortfarande klart och tydligt se planeterna lite längre ifrån varandra om man tittar upp på stjärnhimlen då det är klart ute. De är lätta att hitta för de är större och har ett starkare och mer stilla sken, jämfört med stjärnorna som blinkar lite.

Här kan ni kolla om ni vill veta hur ni ser planeterna:
http://www.astroinfo.se/articles/141/2012-03-13-venus-moeter-jupiter

Såhär såg det i alla fall ut utanför oss i måndags:



/Astroexperten

kaffe i solen<3




...skulle jag önska, men det går knappt att vistas utomhus för det blåser som tusan. Irriterande när det är strålande sol :( Det ser rätt likadant ut nu som på bilden (som är tagen i februari) för det har tyvärr blivit kallt och snöat idag. Fy, vi vill ha vår nu!!

mat in my heart


Hejsan hoppsan

Idag har vi födelsedagskalas för pappan min som fyller jämnt. Vi har stått i köket igår och hela dagen idag så har käkat en massa gottigotti.
Men det ska jag inte visa nu, utan här kommer två mycket goda men enkla grejer som jag åt häromdagen.



Detta åt jag som mellanmål. Sallad- och gurkbädd med räkröra gjord på crème fraiche, majonäs och färsk basilika. Och så en liten skvätt citronsaft.




Sedan så blev det middag bestående av en broccolisoppa med rostad vitlökssås och knaperstekt bacon. Så härligt gott, färggrant och lättlagat!


4 portioner

Ingredienser:
500 g broccoli
1 hackad gul lök
1 liter hönsbuljong
0,5 tsk salt
0,5 tsk svartpeppar
0,5 dl färsk basilika

Till såsen:
1 stor pressad vitlöksklyfta
2 msk olivolja
0,5 tsk salt
2 dl turkisk yoghurt

1 paket bacon

Gör så här:
1. Koka broccolistjälkarna och lök i hönsbuljong ca 5 min. Salta och peppra.
2. Tillsätt broccolibuketterna och koka i ytterligare 5 min. Vänd ner basilika och mixa med mixerstav.
3. Stek bacon tills den är riktigt knaprig och klipp sedan i bitar.
4. Bryn vitlök med olivolja och salt tills vitlöken fått färg, ca 3 min. Blanda vitlöksoljan med yoghurten.

SERVERA! :)


nu tänker jag vara lite taskig....

Ja, för det känns lite hemskt och löjligt när jag säger såhär, men känslan när man är ute och tränar en fredagskväll och möter folk som är på väg ut för att festa och hälla i sig alkohol, och man vet att man själv kommer vakna upp nästa morgon pigg och fräsch medan de kommer vakna efter tolv någon gång och må skit, den känslan är så underbar och peppar mig otroligt mycket till att fortsätta träna och leva sunt. Känner mig grym helt enkelt.

Förövrigt så är det sjukt skönt ute nu. 5 plusgrader, perfekt för sena springturer eller powerwalks. Så kom igen alla soffpotatisar och festprissar! Låt vinflarran stå kvar för en helg och stick ut och rör på fläsket! Ni kommer inte att ångra er!


vårtecken





Tulpaner till försäljning överallt och klädbutikerna fyllda med accessoarer i pastellfärger. Nu är det vår<3

Hej

Vill bara börja med att påpeka att jag inte besitter några som helst skrivartalanger. Tror att det brast där under högstadiet någon gång då vi inte fick ut något av svenskalektionerna (eller engelskalektionerna för den delen haha) pga mindre pedagogiska lärare, så bli inte förvånade om jag använder ord och stavningar taget från ingenstans :)) Har heller ingen erfarenhet ifrån bloggvärlden annat än att jag och min vän drev en fin blogg vid namn "Miljöhjältarna" som projektarbete på gymnasie, är mycket stolt över våran insats där alltså!

Men ska väl försöka mig på ett litet seriöst inlägg här dårå.........


Det här har jag gjort idag:




Ätit supergod och superfin frulle bestående av:
- "Hamburgare" på miniköttfärsbiffar, vitlökscantadou, tomat och basilika
- Hyvlad gurka med stark ost
- Skinkrullar med philadelphia och basilika
...och så ett kokt ägg, paprika och en kopp earl gray till

Är mycket nöjd och håller med pappsen om "vilken kreation!"


Efter jobbet gick jag in till city för att fixa lite ärenden och sedan gå till frissan. För att ta död på lite tid innan den bokade frisörtiden gick jag också till biblan. Är verkligen aldrig där och överraskande nog var det absolut ingen död-tid. Jag tänkte först låna en dator, men det fanns ingen ledig tid på typ två timmar (!!). Trodde inte att det var sådan aktivitet på biblan... Så, vad gjorde jag då? Jo jag gick till biblans café och köpte en "pepparrotsklämma" och en kaffe och satte mig ner och läste. Det var så sjukt skönt och avkopplande, bara sitta där för sig själv i den lugna biblioteks-stämningen... sörpla kaffe... vända blad... mycket skönare än att sitta ensam på ett vanligt café. Kommer definitivt göras om.




Den här kokboken, som har fått mycket bra kritik, var en av mina ärenden på stan.

Sen klippte jag (okej då, FRISÖREN klippte heheeee... alltid lika kul när någon drar det skämtet...) av 3 dec av mitt hår.



Det var allt för idag. Nu ska jag ta mitt dagliga lilla kvällsmål och sedan dra mig till sängs!
C yaaaaa

Ja välkomna hälkomna ska ni vara!


Konstig sak att säga förresten haha...

Sophie heter jag, är 20 år och som många andra i stadiet där det är meningen att man ska bli vuxen. Man känner sig förvirrad, velar mellan olika framtidsplaner osv... men så ska man samidigt försöka leva i nuet. Och det är just det jag känner att jag är rätt bra på: att leva i nuet och bara njuta av det som är bra här och nu.
Visst kan jag vara väldigt barnslig och livlig i sinnet många gånger, men jag har länge tänkt att det finns en riktig pensionär inom mig. Jag är en livsnjutare på hög nivå som kan tacka nej till en utekväll bara för att få gå upp och dricka förmidagskaffe i solen eller ta en härlig utflykt nånstans. Jag har en stor passion för mat (hälsosam mat i första hand då jag är litet av ett hälsofreak) och träning är en viktig del av mitt liv för att jag ska må bra.
Så det är väl det le blogg kommer att handla om. Diverse trams som jag anser förgyller mina dagar :)

God läsning
/Sophie

Välkommen till min nya blogg!


RSS 2.0