mat in my heart


Hejsan hoppsan

Idag har vi födelsedagskalas för pappan min som fyller jämnt. Vi har stått i köket igår och hela dagen idag så har käkat en massa gottigotti.
Men det ska jag inte visa nu, utan här kommer två mycket goda men enkla grejer som jag åt häromdagen.



Detta åt jag som mellanmål. Sallad- och gurkbädd med räkröra gjord på crème fraiche, majonäs och färsk basilika. Och så en liten skvätt citronsaft.




Sedan så blev det middag bestående av en broccolisoppa med rostad vitlökssås och knaperstekt bacon. Så härligt gott, färggrant och lättlagat!


4 portioner

Ingredienser:
500 g broccoli
1 hackad gul lök
1 liter hönsbuljong
0,5 tsk salt
0,5 tsk svartpeppar
0,5 dl färsk basilika

Till såsen:
1 stor pressad vitlöksklyfta
2 msk olivolja
0,5 tsk salt
2 dl turkisk yoghurt

1 paket bacon

Gör så här:
1. Koka broccolistjälkarna och lök i hönsbuljong ca 5 min. Salta och peppra.
2. Tillsätt broccolibuketterna och koka i ytterligare 5 min. Vänd ner basilika och mixa med mixerstav.
3. Stek bacon tills den är riktigt knaprig och klipp sedan i bitar.
4. Bryn vitlök med olivolja och salt tills vitlöken fått färg, ca 3 min. Blanda vitlöksoljan med yoghurten.

SERVERA! :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0