Intervallträning


Bästa sättet att få bättre kondition, oavsett om du är nybörjare eller springer flera gånger i veckan, är att springa i intervaller.
På sommaren brukar hela familjen försöka sticka ut och köra backträning 1 gång i veckan. Det innebär att vi kutar upp för en brant grus/sandbacke så många gånger vi orkar tills vi har så mycket spaghetti i benen att vi knappt kan stå upp. Jobbigt? JA. Askul? JA!

En annan variant som inte är så fullt jobbig under hela tiden är att ta en springtur på några kilometer och trappa upp i både längre och snabbare intervaller, för att sedan trappa ner igen. Jag provade detta för ett tag sedan och tyckte det funkade bra. Jag körde sträckorna 300, 600, 900 och längsta 1000 meter (ingen vila mellan intervallerna). Och så direkt tillbaka igen: 900, 600, 300... Det är alltså rätt lugnt uppvärmningstempo som gäller första 300 metrarna, sedan ökar man mer för varje sträcka och på 1000 metersträckan är det MAXNING!
Totalt blir löparturen 4,6 km. Det är ganska jobbigt att maxa tusen meter så självklart kan man anpassa med kortare intervaller tex 200, 400, 600, 800... (totalt 3,2 km).

Men idag så ska jag köra den mer klassiska varianten: 5 min uppvärmning, 10 min intervaller (30 sekunder maxning, 60 s joggning), 10 min utökade intervaller (45 s max, 120 s jogg), 10 min nedvarning.

Pepp pepp pepp!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0