Stabilitetsträning

Jag har så dålig balans! Det är dax att jag börjar träna upp stabiliteten med lite nya övningar!
Egentligen borde alla köra mer stabilitetsträning, för förutom att din balans förbättras så finns det en rad andra fördelar:

- det förebygger skador
- du får bra muskelsamverkan
- lederna blir mer stabila
- du får bättre hållning => minskad risk för ryggproblem
- ger en fördel vid annan träning då du kan optimera musklerna

Du får helt enkelt bättre kontroll på kroppen genom en funktionell och allsidig träning som du har användning för i vardagslivet. Dessutom får du en varierad träning då det blir lite annat än vanlig styrketräning!


Det är väldigt enkelt och lättillgängligt (och billigt) att träna för stabiliteten. Jag rekommenderar att testa på balansboll om du inte provat det. Det är GRYM träning, både jobbigt och roligt! För alla kroppens muskler! Boll finns att köpa lite överallt och tar inte allt för stor plats. Gå på ett pass på gymmet om det känns motiverande.
Annars finns ju den hederliga balansplattan som funkar jättebra för att träna upp höft- knä- och fotleder. OCH mitt påhittiga tips: studsmattan! Vi har en sån där stor blå ful grej ute på gräsmattan som är kul att hoppa på och skitbra att träna på då man vill ha ett lite mer instabilt underlag.



Våran balansplatta från Casall som jag ska stå och vingla på ;)


Det är bara att sätta igång!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0