Träningsbalans

Annika Sjöö har på sin blogg skrivit om en viktig grej: träningsbalans.
 
 
HÄR skrev hon ett nyttigt inlägg om varför det många gånger kan vara bra att trappa ner lite på träningen, läs NU!
Mig personligen skulle detta antagligen inte göra någon skillnad då jag oftast (dumt nog) äter lika mycket då jag inte tränar... mat in my heart<3 hehe. Dessutom är jag rätt så nöjd med min kropp där jag är just nu. Det går långsamt framåt, men som sagt: framåt. Och det är viktigast.
Enda anledningen varför jag skulle trappa ner skulle vara för att träningen tar upp mycket tid. Men det är det fasiken värt för jag älskar att träna.
 
 
DET HÄR skrev hon idag. Och så här har jag kommenterar det inlägget:
 
" Det är inte lätt det här med balansen... Jag går mycket efter hur jag känner själv (även om jag ibland är omotiverad och måste "tvinga" mig själv till ett träningspass...). Men jag är noga med att se till att jag inte tränar alldeles för hårt för det leder bara till besvär både fysiskt och psykiskt. Man kan överanstränga musklerna eller få andra skador, och blir det för mycket fokus på att man bara måste träna träna träna hela tiden så kan det tillslut gå till överstyr i huvudet.
 
Träning ska göra att man MÅR BRA. Visst har alla sina omotiverade slapp-dagar, men tycker man att träningen alltid är jobbig borde man kanske fundera på att ändra om lite. Kanske köra ett mindre pass i veckan eller prova en annan träningsform? Kortare/längre pass? Mer/mindre styrka/kondition?
 
Min metod är att vara utomhus (frisk luft gör så mycket!) och motionera varje dag, men att variera intensiteten. Jag brukar tex ut och springa eller cykla 3-4 ggr/veckan och de andra dagarna varva med promenader eller en lugnare cykeltur till och från jobbet. Och så lägger jag till lite styrketräning (efter promenaden, löpningen eller cyklingen) någon gång i veckan.
 
Självklart så varierar mina veckor. Vissa gånger känner jag mig inte alls pigg på löpning, men då brukar jag gå ut och ta en promenad istället. Och ibland hinns det inte med träning alls så då blir det bara vanlig vardagsmotion som att gå till bussen, gå i trappor etc… Viktigast är att man rör på sig, var när och hur anpassar man efter sig själv!
 
Allt handlar ju om hur man lägger upp det och hur effektivt och intensivt man gör det. Och hur man är själv! Det här är min metod och det jag mår bra av. Jag är en sprallig person som inte tycker om att sitta stilla för länge. Jag mår bättre av att sticka ut och träna, än att sätta mig vid tvn eller spela fia med knuff eller vad man nu kan tänkas spendera sin fritid med, så då tänker jag göra det! :) "
 
 
Tänkvärt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0