Oooooost

Jag är ju då som tidigare nämnt helt besatt av ost, i alla dess former. Alltid när jag är sådär väldigt hungrig (ofta när jag har tränat och behöver ny energi fort men måste ställa mig och laga mat först...) så får jag världens craving efter ost. Och då är det oftast vanlig typ hushållsost/herrgårdsost jag suktar efter så då öppnar jag kylskåpet, hyvlar några skivor och stoppar rätt i mun! Gott sörru! ;)

En annan typ av ost är färskosten. Den kan bli lite bortglömd men är egentligen väldigt användbar. Mina två favoriter i färskost-disken är vanlig philadelphia eller crème bonjour med gräslökssmak. Förutom att ha dem på smörgåsen så kommer här fyra andra goda tillfällen då dessa kan användas:

1) I äggröra istället för mjölk eller grädde, det är bara att klicka i en sked!
2) Som tillbehör till DESSA våfflor.
3) I grytor och soppor.
4) Vid bakning av lowcarb-bröd. Tex i DETTA receptet går det att byta ut kesellan mot philadelphia, eller att ta lite av varje.


Att ha färskost i matlagningen gör det så krämigt och gott, verkligen grädden på moset 8)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0