Ställa om kosten?

Eftersom jag har utökat min träning på senaste tiden så har jag själv funderat mycket på det här med hårdare träning och styrketräning i kombination med lågkolhydratkost.

Tidigare, då jag tränat ganska lågintensivt, så har jag aldrig upplevt några problem med att hoppa över kolhydrater. Jag har tvärtom bara upplevt bra förändringar. Jag känner mig allmänt piggare och friskare, magen fungerar bättre än någonsin (behöver aldrig vara stressad över långa toabesök, behöver väldigt sällan göra sådana besök över huvud taget, otroligt skönt faktiskt hehe) och så länge jag ser till att äta tillräckligt med fett så känner jag mig mätt länge och har bra uthållighet.

Nu när jag tränar både under längre tid och mer intensivt behöver jag såklart mer energi, men frågan är om jag bara behöver äta mer/oftare eller om jag behöver lägga till mer kolhydrater.
Personligen tror jag det gäller att lyssna lite till sin egen kropp. Enligt vad jag hört och läst så ska man kunna klara sig på en kost med mycket litet kolhydratinnehåll (i princip inget alls), men att ändå många presterar bättre med lite högre. Med "lite högre" menar jag ändå att procenten är hyffsat låg.

Även om jag under många måltider skippar kohydrater helt så går det inte en dag utan att jag fått i mig mer eller mindre mängd av det. Jag har aldrig kört strikt LCHF utan har alltid tillåtit mig att äta müsli, rotsaker, någon käckemacka lite då och då och ibland frukt. Dessutom så har jag svårt att tacka nej till sötsaker när det bjuds på eller ligger hemma i skafferiet... så egentligen ligger jag nog på ett högre intag av kolisar än jag tänker och behöver antagligen inte stoppa i mig några extra mackor.



Absolut läsvärt om en som har klarat sig bättre än bra på lågkolhydratkost:
http://www.kostdoktorn.se/styrketraning-pa-lchf-fitnessguru/

"Jag tror inte problemet ligger i att man äter just kolhydrater i sig utan att vi äter alldeles för mycket kolhydrater och av fel sort. Livsmedelsbranchen har byggt upp en väldigt lönsam industri i att sälja näringsfattiga kolhydrater i överflöd. Jag är övertygad om att detta är den stora orsaken till de flesta välfärdssjukdomar idag."
Kan bara hålla med...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0