Måste bort med fusket...


Jag har inga problem alls med att hålla mig ifrån kolhydrater i maten såsom pasta och ris eller "vanligt" bröd. Men jag har väldigt svårt att inte ta om det finns godis eller kakor hemma eller på jobbet. Särskilt direkt efter att jag ätit lunch eller middag brukar jag känna att jag vill ha något litet gott. Och det är inte så att jag står och tänker "nej jag borde inte ta den här godisen.." och tar ändå, utan jag bryr mig inte alls?! Blir tokig på mig själv att jag blir så i de stunderna. Och det dummaste av allt är att jag ofta inte ens är särskilt sugen, känner inget sockerbehov, jag tar bara ändå, bara för att det finns där och jag vet att det smakar gott.
Detta brukar ofta resultera i att jag bara blir äcklad efteråt (som när man blir sockrig på tänderna efter att man ätit godis, usch) och ångrar mig att jag stoppade i mig godsaken. Känns ju väldigt onödigt.

Det har varit perioder då jag har haft total noll-tolerans mot kolhydrater (och därmed alla sötsaker). Senaste gången höll jag på i ca två veckor och sedan insåg jag att jag inte alls mådde bra av det. Eftersom jag inte är överviktig eller har värsta socker-beroendet så är det inte så viktigt att jag är så pass strikt, och en kaka någon gång ibland kommer inte att göra någon stor skillnad. Därför har jag sagt till mig själv att jag får äta sötsaker ibland och bara om jag verkligen vill ha, tex om man gör besök hemma hos någon som bjuder på dessert. Men det går ju lite som det vill det där... Det är så vårt att sätta gränsen. Hur mycket är för mycket?



Vad gör man då åt detta?

1. Mitt bästa sätt att försöka minska på sockerbomberna är att alltid ha tuggummi till hands. Då har man något att tugga på ett tag och dessutom brukar man inte vara så sugen på att äta något annat ett tag efteråt pga mintsmaken.

2. Kaffe är också ett knep, även om det inte heller är så bra för kroppen i större mängder...

3. VATTEN kan vi alla behöva få i oss lite extra av och det mättar magen en stund i alla fall. Prova mineralvatten, jag tycker att jag blir mer "mätt" av det.

4. Sist men inte minst: samla på sig en massa recept på goda men mer nyttiga godsaker och efterrätter, finns hur mycket som helst på nätet och i böcker och tidningar!




Har DU något förslag???

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0