LCHF-macka

Jag gjorde ju ett LCHF-knäckebröd för ett tag sedan. Det blev himla bra, har redan ätit upp nästan allt själv! Men om man vill ha ett mjukt bröd, och behöver äta på direkten, så kan jag rekommendera det här supersnabba receptet som också kommer från LCHF för hela familjen:

1 ägg
1 dl mandelmjöl
1 krm salt (jag brukar ha i max ½ krm, tycker det blir för salt annars)
25 g smör

Vispa ägget med en gaffel, tillsätt mjöl och salt. Blanda ihop. Smält smör och häll i. Dela upp smeten i två mindre skålar och grädda i mikron i ca 2 min eller tills du ser att brödet blir fast.




Så såg det ut när jag åt mackorna till frukosten häromdagen. Blir alltså ganska små...

Första gången jag gjorde de här bröden hade jag inget mandelmjöl hemma, så jag gjorde eget genom att bara mixa mandlar i en matberedare. Och jag måste säga, nu efter att jag har provat med köpt mandelmjöl, att jag tycker det är betydligt godare med det egengjorda "mjölet". Men det beror ju på vad man gillar. Det blir mer mandel-smak med mixade mandlar, och jag upplever att det blir lite saftigare? Det är bara att prova sig fram :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0