Grötfrukost



I vanliga fall så försöker jag undvika kolhydrater till frukost (och alla andra måltider för den delen, men frukosten är jag mest noggrann med!), men idag var jag verkligen inte sugen på ägg eller någon kall plocktallrik. Och för att inte proppa i mig mackor som tidigare varit min drog, så väljer jag hellre en tallrik varm och god gröt.

Jag gjorde "Perrellis GI-gröt" haha. En lite nyttigare variant än vanlig havregrynsgröt. Blanda detta och spara i en glasburk med lock så har du gröt till fler tillfällen:

8 dl quinoaflingor (jag hittade inte på quinoaflingor i matbutiken så fick hoppa det, men det funkade bra ändå)
8 dl dinkelflingor
4 dl boveteflingor
1 dl vetegroddar
3 msk kanel

Koka 1 dl av grötblandningen i 1½ dl vatten + ½ dl mjölk. Släng gärna i en msk krossade linfrön för att göra magen glad och sänka grötens GI. Toppa med nötter, solroskärnor, lite hackat äpple eller blåbär och kall mjölk<3 Ett ägg till också så har du en toppenfrulle!

Tips: När man bara ska ha litegrann av torrvaror som dessa är det super att köpa på lösvikt. I visa matbutiker så finns Risenta-produkter på lösvikt ("blanda din egen müsli"). Kan ofta bli billigare och så slipper det samlas en massa halvfulla och alldeles för gamla förpackningar i skafferiet.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0